Θεατρικό παιχνίδι

 

Με το θεατρικό παιχνίδι δεν πασχίζουμε να κάνουμε τους ” σκηνοθέτες” να φτάσουμε τον συμμετέχοντα ανήλικο η ενήλικο στα επίπεδα του επαγγελματικού θεάτρου και να αποσπάσουμε τον έπαινο. Δεν επιδιώκουμε να βγάλουμε “νέα ταλέντα”.

 Προσπαθούμε, απλά να δώσουμε ευκαιρίες επικοινωνίας, ευαισθητοποίησης και δημιουργικής έκφρασης με αφορμή το παιχνίδι. Ευκαιρίες για καλλιέργεια η εμπλουτισμό των ανθρώπινων σχέσεων με άλλες δραστηριότητες, δημιουργικές και ευχάριστες. Μέσα από την σύμβαση του παιχνιδιού ο συμμετέχοντας έστω και έτσι έχουν την δυνατότητα μιας διεξόδου. Να αναπλάσουν και να ανασυνθέσουν την καθημερινότητα. Να κάνουν μία δική τους παρέμβαση. 

Το θεατρικό παιχνίδι μπορεί να αποτελέσει μια κύτη μέσα στην οποία συναντώνται όλες οι επιμέρους καλλιτεχνικές δραστηριότητες (εικαστικά μουσική χορός κ.α) και βοηθούν τον συμμετέχοντα στην βελτίωση του στις ανθρώπινες σχέσεις του , στην εναρμόνιση του με το κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον του καθώς και με την επίλυση προβλημάτων του.

Δεν μπορείς από μία γενική θεωρητική προσέγγιση να αναδείξεις  το περιεχόμενο του θεατρικού παιχνιδιού και να διαγράψεις την εμβέλεια του. Δεν μπορείς να το περιγράψεις με λόγια ούτε να εκτιμηθεί από έναν απλό “θεατή” των δρώμενων. Θα το καταλάβει μόνο εκείνος που μπορεί να το βιώσει. Ίσως είναι κάτι πολύ ωραίο για να το εκφράσεις με λέξεις. Πώς μπορείς να περιγράψεις με λέξεις ένα ηλιοβασίλεμα που σε άγγιξε σε όρια έντονης συγκίνησης;? Πώς μπορείς να εξηγήσεις με λέξεις κάτι που σε γεμίζει χαρά και δημιουργική ευχαρίστηση ? Όταν παίζεις βιώνεις μία κατάσταση. Και καθώς ζεις αυτή την κατάσταση, όλα γύρω σου και μέσα σου αρχίζουν σιγά-σιγά να “, κινούνται” να αποκτούν μία άλλη διάσταση. Ανακαλύπτεις πράγματα που πριν δεν είχες υποπτευθεί. Και καθώς νιώθεις έτσι… μπορείς να αντιληφθείς το ρόλο που παίζει η τέχνη και ιδιαίτερα το θέατρο στη ζωή των ανθρώπων.

Αναλυτικότερα το θεατρικό παιχνίδι λειτουργεί ως ένα βιωματικό εργαλείο καθώς βοηθάει το συμμετέχοντα να λειτουργεί και να εκφράζεται:

  • Καταργώντας τη σχέση” Επιτυχία”-” Αποτυχία”

     

  • Να ενδιαφέρεται για την ουσιαστική αντιμετώπιση των προβλημάτων

     

  • Να ενθαρρύνεται στην έρευνα, παρατήρηση αυτοσυγκέντρωση

     

  • Να οδηγείται σε ” λύσεις” προσωπικές

     

  • Εκπληρώνει την επιθυμία του για δράση, δημιουργία, και αποδοχή μέσα από τη διαδικασία της δυναμικής της ομάδας

     

  • Παίζοντας ένα δρώμενο να εκτονώνεται και να βρίσκει πολλές δυνατότητες για απόλαυση και χαρά, που ανανεώνουν και πραγματώνουν κάτι από το “Είναι” του

     

  • Ενισχύεται η συνεργασία καθώς πλησιάζει ουσιαστικά ο ένας τον άλλο χωρίς ανταγωνισμό και αξιολόγηση αλλά μέσα από μία διαδικασία συλλογικής δημιουργικής πράξης

     

  • Με την ψυχολογία της αλληλεπίδρασης και τη δυναμική που εξασκεί η ομάδα αποδέχεται όρια και περιορισμούς που δεν του τα θέτουν αυταρχικά κάποιοι άλλοι αλλά προκύπτουν από την ανάγκη συνεργασίας

     

  • Ενδόμυχες επιθυμίες των συμμετέχοντων αλλά και προβλήματα μπορούν να εκφραστούν μέσα στο θεατρικό παιχνίδι με τους ανάλογους ρόλους- που μόνος του ο καθένας ανακαλύπτει- ή στις “ομάδες ρόλων” όπου αυτόβουλα εντάσσεται

     

  • Το θεατρικό παιχνίδι μπορούμε να το τοποθετήσουμε μέσα στα πλαίσια της εφαρμοσμένης ψυχολογίας με διπλή ιδιότητα”

     

  • Την ιδιότητα που έχει να δίνει στον συμμετέχοντα ευκαιρίες για εξωτερίκευση, προσφέροντας σε εκείνον που ενδιαφέρεται για την ψυχολογική ανίχνευση του ατόμου που συμμετέχει, ένα εργαλείο για να συλλέξει τα στοιχεία που αναζητάει

     

  • Ταυτόχρονα, το θεατρικό παιχνίδι ενεργεί σαν ρυθμιστικός παράγοντας του συναισθηματικού φορτίου των εντάσεων, της επιθετικότητας κ.λ.π. Η διοχέτευση της εσωτερικής έντασης μέσα στο θεατρικό παιχνίδι χαλαρώνει, απελευθερώνει μέρος της δημιουργικότητας